Saturday, December 1, 2012

Untuk Ibu-Ibu Mengandung

Assalamualaikum,


Harini nak share sikit pasal vitamin untuk ibu-ibu yang mengandung. Sebenarnya vitamin sangatlah perlu untuk badan kita, sebab ia membantu memberikan zat yang mana kita tak dapat atau kurang daripada pengambilan makanan harian. Maklumlah kadang-kadang kita makan pun tak seimbang zat-zat di dalam makanan.

Untuk ibu mengandung, tersangatlah perlu untuk ambil supplement sebab supplement tu bukan untuk ibu sahaja malahan untuk baby tersayang di dalam kandungan kita tu... Bagi ibu-ibu yang sedang mengandung, ada 6 vitamin yang sangat-sangat diperlukan oleh tubuh badan ibu dan juga bayi dalam kandungan. 



  • Asid Folik
  • Kalsium dan zat besi
  • Vitamin B-Complex
  • Vitamin C
  • Lemak
  • Flourine
Sebenarnya vitamin-vitamin di atas terkandung di dalam makanan seharian kita. TETAPI disebabkan kita mengandung, kita memerlukan zat dan vitamin tersebut lebih daripada biasa kerana tubuh badan kita dan pembentukan janin yang sihat memerlukannya untuk jumlah yang besar. Disebabkan dari pemakanan tidak mencukupi, kita disarankan untuk melengkapkan kehamilan dengan vitamin-vitamin.

Dengan Shaklee, ibu-ibu mengandung boleh mendapatkan vitamin-vitamin tersebut mengikut fasa kehamilan. Untuk Trimester Pertama iaitu kehamilan 0 hingga 12 minggu, vitamin yang perlu diambil ialah:

  1. Multivitamin (Vita-Lea)
  2. B-Complex
  3. Vitamin C
  4. Ostematrix (Kalsium)
Pengambilan asid folik dan obimin tidak perlu lagi kerana asid folik terkandung di dalam Vitamin B-Complex dan obimin terkandung di dalam Vita-Lea.

Bagi fasa kehamilan kedua iaitu Trimester Kedua dan Trimester Ketiga, ibu-ibu hamil masih perlu mengambil 4 jenis vitamin di atas dan ditambah dengan Omega Guard iaitu minyak ikan. 

Dengan pengambilan vitamin-vitamin di atas, In Sha Allah, kesihatan ibu dan anak akan berada di tahap optimum dan dapat mengurangkan rasa letih dan penat ketika hamil.

Anda bajet??? Saya ada cara untuk anda. Hubungi saya segera.

Untuk maklumat lebih lanjut, boleh emel saya di adinzaf@yahoo.com.sg, sms di 0122504899 ataupun klik button My Facebook di bawah dan PM saya di situ.

No comments:

Post a Comment