Wednesday, November 21, 2012

Ibu Menyusukan - Jangan Malas mengepam ye...

Alhamdulillah...lenguh leher nih... baru je selesai mengepam susu untuk my lil baby, Addeeni. Sebelum ni saya memang gunakan pam, tapi sejak pandai marmet ni (guna tangan sendiri jer) pam pun entah ke mana. 

Sembang-sembang petang je kan, nak cite2 la sket pasal nak susu banyak ni... Sebenarnya susu ibu ni banyak atau sikit based on konsep supply and demand. Banyak baby menyusu, banyak la susu kita yang akan terhasil. Sebab tu, kalau ibu2 yang bekerja, dan ingin menyusukan baby sepenuhnya, kena rajin mengepam cik B. sebabnya, apabila cik B kosong, ianya akan menghantar signal ke otak untuk badan kita menghasilkan susu yang baru coz susu dah abis... Disarankan buat jadual mengepam 2-3 jam sekali... Cubalah In Shaa Allah akan berjaya.

Kalau tanya pengalaman saya dulu, mula2 pam dapat 1oz jer...sedihnyer rasa sebab tengok orang dapat susu banyak je kan bila pam. Then, saya mula buat jadual mengepam susu. Nasib lah ofis ok, bos pun jarang ada kat ofis, so, dapatlah curi2 masa sket untuk mengepam susu untuk Addeeni. Mula2 dapat 1oz, selang 3 jam saya pam lagi, dapat 2oz. Selang 3 jam lagi, dapat 3oz. Tapi lepas tu, dah try Set 3M, saya takde risau susu tak cukup lagi :) Yang penting mesti mengepam dan minum air secukupnya, sekurang-kurangnya 3 liter sehari...

Antara tips-tips untuk ibu menyusu:-
1. Minum air secukupnya
2. Utamakan sarapan pagi. Jangan skip makan, ibu juga perlukan zat untuk diri sendiri dan juga untuk disalurkan kepada bayi melalui susu.
3. Makanan perlu yang seimbang (di sini perlunya supplement jika kesibukan harian membuatkan kita tak ambil peduli tentang keseimbangan nutrisi dalam makanan)
4. Jangan stres. fikirkan yang baik2, berfikiran positif selalu, ceria2kan diri. Sedih dan murung akan membuatkan susu merudum.
5. Bersihkan cik B setiap hari, berus perlahan2 puting, kot ada yang tersumbat.
6. Pam atau susukan bayi antara 2-3 jam. Jangan lebih sampai 4-5 jam.
7. Berdoa dan bertawakal kepada Tuhan.

Untuk ibu-ibu kat luar sana yang tiada masalah susu sedikit, anda amat beruntung. Kepada yang mengalami masalah susu kurang, tapi berhajat sangat untuk menyusukan anak sampai umur 2 tahun, anda mesti berusaha lebih sedikit. Tak salah kan kita bagi yang terbaik untuk anak kita. Jangan segan2 hubungi saya untuk supplement yang dapat membantu mempercepatkan penghasilan susu. Bagi yang cukup susu, tapi ingin menambahkan nutrisi dan juga untuk kesihatan dan stamina tubuh badan, boleh ambil Set B. 

Anda bajet kurang? Saya boleh bantu anda walaupun kekangan bajet. Emel ke adinzaf@yahoo.com.sg atau call/sms ke 0122504899 ataupun klik link kat bawah ni, PM saya kat situ :)





No comments:

Post a Comment